Jan Willem de Kwaadsteniet van e-Power over ISO-certificeringen
Certificeringen zijn aan de ene kant belangrijk omdat klanten dit verlangen. Aan de andere kant zorgt het voor structuur en de verdere professionalisering van een organisatie. Ook bij e-Power. Daar waren ze jaren geleden toe aan de ISO 9001-certificering, inmiddels zijn ze dankzij de ondersteuning van cresco-consultancy ook ISO 14001-gecertificeerd en heeft e-Power ook een VCA-bedrijfscertificaat. Een gesprek hierover met directeur Jan Willem de Kwaadsteniet van e-Power.
e-Power is gespecialiseerd in het ontwerp, de levering en het onderhoud van noodstroomsystemen. Deze systemen maken
gebruik van batterijen en nemen de stroomvoorziening direct over. “Het voordeel van een batterij ten opzichte van een aggregaat is dat er bij een calamiteit ook meteen stroom is, zonder onderbreking. Dat betekent dat het bedrijf nooit ‘stilvalt’ en er bijvoorbeeld geen computerbestanden verloren gaan. Bij een aggregaat, die eerst moet opstarten, is dit wel het geval. Medewerkers hebben dan geen mogelijkheid om bestanden snel op te slaan met het verlies van data als gevolg”, aldus Jan Willem.
De producten van e-Power zijn dan ook in trek, het bedrijf mag grote partijen als Shell, Dupont en Vattenval tot zijn klantengroep rekenen. “Dat zijn allemaal uiterst professionele bedrijven die veel van hun dienstverleners verlangen. Ook als het om certificeringen gaat. Op het moment dat wij met Shell zaken gingen doen, hebben we ons dan ook meteen ISO 9001 aangemeten. Al snel hebben we dit gecombineerd met het VCA bedrijfscertificaat”, vertelt Jan Willem.
Van offerte tot werkzaamheden op locatie
Jan Willem zegt, als hij praat over de ISO 9001-certificering, dat alle processen tegen het licht zijn gehouden. “Als organisatie hebben we met heel veel verschillende facetten te maken. Van offerte tot werkzaamheden op locatie en alles wat daartussen zit. Dat is veel, heel veel. We hebben het allemaal doorgenomen, samen met cresco-consultancy. Daarbij was het voor ons wel belangrijk om te voorkomen dat er te veel poespas op papier zou komen te staan.” Dat betekent dat de kern is beschreven. Zo zijn onder meer de eisen voor producten en diensten, en de middelen die nodig zijn om aan de eisen te voldoen, beschreven. Ook is er een klachtenprocedure opgesteld en is in kaart gebracht wat de leveringsbetrouwbaarheid is van de leveranciers van e-Power. “Kort gezegd hebben we gekeken naar wat onze specifieke bedrijfsrisico’s zijn en wat voor maatregelen wij daar tegen kunnen nemen. Verder hebben we gekeken wie onze stakeholders zijn en hoe wij kunnen voldoen aan hun verwachtingen”, aldus Jan Willem.
‘Het is allemaal best complex en heel theoretisch. Dan is het oppassen dat het draagvlak binnen de organisatie hiervoor wegvalt.’
Als hij terugblikt op het proces van de ISO 9001-certificering, dan heeft het de nodige structuur gebracht binnen zijn organisatie. “We werken nu volgens vaste standaarden. Neem het maken van een offerte, dat gebeurt nu altijd op dezelfde manier.”
ISO 14001
Behalve het ISO 9001-certificaat heeft e-Power inmiddels ook het ISO 14001-certificaat. Dit is het meest bekende milieucertificaat dat tegenwoordig steeds vaker wordt geëist door opdrachtgevers. “In aanbestedingen heb je gewoonweg een streepje voor als je dit certificaat hebt. Bovendien is het altijd goed om de milieuprestaties van je eigen organisatie te verbeteren. Deze norm helpt daarbij”, verklaart Jan Willem.
‘Ons doel? Structuur zonder al te veel rompslomp’
De eerste stap in het traject om het ISO 14001-certificaat te behalen is het in kaart te brengen van de activiteiten van de eigen organisatie die het grootste effect hebben op het milieu. Vervolgens moet ook de relevante milieu wet- en regelgeving kaart worden gebracht. Vervolgens dien je acties vast te stellen (en te nemen) om te zorgen dat deze effecten worden beperkt en dat aan de milieu wet- en regelgeving wordt voldaan. “Het is allemaal best complex. Je moet bijvoorbeeld de afvalstromen in kaart brengen. Maar gooien we nu één keer per week een afvalzak weg of drie keer per week? Hoe meet je dat? En wat wil je bereiken. Een reductie van 10 procent op de CO2-uitstoot? En wat willen onze stakeholders? Daarvoor is een stakeholdersanalyse nodig. Dat is best lastig en heel theoretisch. Dan is het oppassen dat het draagvlak binnen de organisatie hiervoor niet wegvalt. Maar goed, ook hier hebben we cresco-consultancy die ons bij de les houdt.”
Concluderend
Jan Willem is positief over de certificering, en de ondersteunende rol van cresco-consultancy daarbij. “We wilden structuur en ons professionaliseren. Maar zonder al te veel rompslomp.
Minimalistisch, ISO 9001 moest bij wijze van spreken op een A4’tje kunnen worden beschreven. Daarin zijn we goed geslaagd.” Al zegt Jan Willem ook dat het jaarlijkse interne audit en de externe audit en hercertificering eens in de 3 jaar best wat voeten in aarde hebben. “Maar goed, dat hoort erbij. En ook daarin zegt cresco wat wij moeten doen. Ze zijn sturend, heel fijn.”
5-stappen certificatiesysteem
Om een organisatie te laten certificering heeft cresco-consultancy een 5-stappen certificatie methode ontwikkeld. Met deze methode is de adviseur van cresco-consultancy in staat u tegen nagenoeg elke gewenste norm te laten certificeren.
Contact
Wilt u meer over een certificeringstraject van cresco-consultancy en wat cresco nog meer voor uw organisatie kan betekenen, neem dan contact op (070 – 891 49 11 en/of info@cresco-consultancy.nl). Een ervaren adviseur staat u geheel vrijblijvend te woord.